Apr 28, 2009

Bila Izrail Datang...

Hari ini ada seorang penduduk kampung ana meninggal kerana accident. So, ana teringat nak tulis pasal mati atau dalam bahasa arab 'maut' dan english 'dead'.

Mati adalah satu perkara yang kita tak boleh nak tentukan dalam kehidupan kita. Hatta seorang doktor berpangkat pHD ka, master ka, advance ka, professional ka, seorang pun x boleh nak tentukan "you will die on this day". Ana terbaca keratan akhbar Utusan muka depan minggu lepas, "Isteri Ditembak Suami Masih Hidup". Disebabkan isteri tidak membuat apa yang suaminya suruh, suaminya mengambil pistol lalu menembak tepat ke arah kepala.

Tapi dengan biiznillah, perempuan itu tidak mati dan tidak pula cedera parah. Masih boleh berdiri, berjalan, tak rasa pening-pening pun. Apabila polis datang menyiasat kes ini, perempuan tadi boleh lagi membuat air untuk pihak polis. Seorang penyiasat kata, "She was supposed to die just now because the bullet was already in her skull,". Tapi, hakikatnya dia tak mati pun. Masih hidup sebagai manusia yang biasa dan tiada kecacatan. Itulah kebesaran Allah s.w.t, Tuhan yang 'Yuhyi wa Yumit', Yang Menghidupkan dan Mematikan.

Kalau kita tengok di Palestin, semasa berperang, ada yang ditembak dalam jarak yang jauh dan syahid fi sabilillah. Bukan depan mata tapi dari udara. Namun perempuan tadi tak mati walau ditembak di depan mata dan tepat pada kepalanya. Ini semua ketentuan Allah yang Maha Mengetahui segalanya.

Ada hadis mengatakan bahawa sesiapa yang mengucapkan 'La Ilaha Illallah' sebelum dia menghembuskan nafas terakhir, maka wajib syurga baginya. Namun begitu, tak semestinya orang yang tak dapat sebut kalimah itu tak dapat masuk syurga, contohnya mujahidin di Palestin. Mereka tak sempat sebut 'La Ilaha Illallah' kerana ditembak oleh tentera yahudi namun mereka mati syahid.

Itulah sedikit renungan bersama yang boleh kita hayati supaya kita sentiasa mengingati mati. Ingatlah, MATI TIDAK MENGENAL USIA DAN KETURUNAN SESEORANG. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment