Apr 18, 2009

Jangan Malu Cari Ilmu

Ilmu adalah perkara yang paling penting dalam kehidupan. Ada hadis mengatakan kalau nak dunia kena ada ilmu, mahupun akhirat kena ada ilmu. Ilmu itu sudah ada, cuma kita perlu berusaha mencarinya. Namun, di antara banyak ilmu, ada satu ilmu yang paling penting untuk dipelajari yakni ilmu agama atau ilmu Al-Quran. Dalam ilmu ini, ada banyak cabangnya seperti tafsir, feqah, tajwid dan sebagainya. Dalam silibus SPM pun ada tetapi untuk menjadi seorang muslim yang betul-betul MANTOP, tidak cukup dengan silibus SPM. Kena mengaji kitab-kitab lama. Tak boleh baca saja, kena berguru, kalau tidak kita akan merapu sekaligus SESAT, orang ganu kata SESAK. Oleh itu, kena cari tok guru. Mana tok guru? Carilah dekat mana-mana pondok, surau atau masjid. Bagi warganegara Pulau Mutiara, ana cadangkan ke An-Nahdhoh Inn di Kubang Semang yang dikuliahkan oleh Ustaz Mutallib Maarof setiap hari Sabtu pagi. Atau pun di Masjid Batu. Mana-mana pun tak kisah, asalkan ilmu itu sahih dengan Islam yang sebenar.

Namun, hari ini, amat kurang orang pergi mengaji. Salah satu sebab yang ana rasa tak boleh diterima akal yakni sebab POLITIK. "Alamak, ustaz yang bagi kuliah tu orang *** lah, aku orang ****. Tak boleh pi lah,". Inilah masalah orang Islam zaman la ni khususnya di negara Malaysia yang selamat, aman dan makmur ini. Nak cari ilmu pun, tengok orang, tengok politik, APALAH?? Kalau sungguh nak ilmu, tak kisah lah dia tu cacat ka, miskin ka, kaya ka, kita akan sanggup pi dengar sebab apa yang kita nak adalah ILMU.

Ramai yang mengatakan Baitul Qura' yang terletak di Melaka adalah sebuah pusat politik, sedangkan ia adalah pusat ilmu di mana tempat pembelajaran kitab-kitab agama yang juga merupakan ilmu-ilmu Allah. Ramai pelajar yang pergi ke situ pada waktu cuti persekolahan untuk mempelajari ilmu, bukan untuk berpolitik.

Ingatlah wahai umat Islam, bukan ana nak cakap pasal politik, tetapi inilah hakikat yang berlaku sehingga menyebabkan ramai orang ISLAM yang tiada ilmu agama atau ilmu Al-Quran yang secukupnya, sedangkan ilmu-ilmu ini yang akan menyelamatkan kita daripada ujian dunia dan azab api neraka. Ingat, DUNIA HANYA SEMENTARA, AKHIRAT KEKAL SELAMANYA. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment