Apr 16, 2009

EDUCAMP

EDUCAMP adalah kem untuk pelajar yang apply Petronas Scholarship yang diadakan di UTP, Perak. Ana kena pada 11-12/4/2009. Ana and family ana bertolak dari rumah pukul 5.00 pagi sebab kena mendaftar lebih kurang 9.00 pagi. Kami berhenti solat dan makan di perhentian Semanggol. Mula-mula kami sesat. Tapi alhamdulillah akhirnya jumpa juga. Kami pergi ke masjid UTP dulu sebab nak tukar baju. Masjid itu memang smart, ada aircond, tandas pun OK. First, ana pergi daftar di asrama dulu, kena duduk dengan seorang cina dari Subang. Kami berkenalan. Dia dapat 10A1, SMK Subang Jaya. Lepas itu, kami kena dengar taklimat di Chansellor Hall, kaw-kaw besar kalah Dewan Besar KI. Di sana, ana jumpa ramai geng KI, Alip, We, Zame, Fendi, Bai, Bad dan Azam. Kami pun dengar taklimat oleh VIP.

Dalam presentation dia, permohonan scholarship ada 8000 tapi yang dapat pergi EDUCAMP 1000 saja. Terkejut juga ana. Pasal apalah aku terpilih, mungkin ini semua takdir Tuhan. Lepas itu, daripada 1000 orang, 175 saja yang dapat biasiswa luar negara dan 420 yang dapat biasiswa UTP. Saingan amat sengit dan senget.

Petang itu, kami ada campus tour. Yang paling ana kagum and impressive adalah perpustakaan dia yang dipanggil IRC. Perpustakaan dia guna konsep pelantar. Boleh nampak buku dari luar. Rak dia kaw-kaw tinggi, tiga tingkat, kena naik tangga. Memang lawa dan smart. Malam itu, kami ada 2 test. Mathematic test and Questionare. Dia tanya Add Math, ana dah lupa dah, jawab sajalah. Untuk Questionare, just tanya kebolehan kita, tak ada jawapan betul salah.

Esok pagi ada interview. Kami dibahagi kepada beberapa panel. Panel ana ada 4 orang. 2 lelaki termasuk ana dan 2 perempuan. Semua melayu. Dia bagi satu case study. Tajuk dia, 'CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITIES'. Tak pernah dengar pun tapi nasib baik dia bagi background dia sikit-sikit. Dia bagi half an hour untuk catit point. Lepas itu, kami ke waiting room. First, setiap orang kena pergi individual interview dulu. Accessor ana, 2 orang lelaki melayu, friendly juga. Dia tanya pasal diri sendiri dulu dalam english. Jawab pun english lah. Memang fully english. Lepas itu, dia tanya pendapat kita pasal case study. Itu saja. Lepas itu, kami kena group discussion pula. Kami kena discuss on the case study mengikut pendapat masing-masing. Untuk group ana, 3 vs 1. Siapa yang 1 tu? Analah. Ana kata ana tak setuju dengan CSR. Macam-macamlah ana kata. Itu saja.

Petang itu ada lagi 2 test. English test and IQ test. English test OK lagi, tapi IQ test memang mencabar. Kena pandai manage time. Lepas itu, habis, kami boleh balik.

No comments:

Post a Comment