Dec 10, 2009

SIDANG DEWAN RAKYAT KE-12 - Should HM Fire Teachers or Teachers Fire HM?

Salam pertemuan, berjumpa kita lagi...

We were shocked by a news that allows SPT's HM to fire teachers. Apart from this, 380000 teachers were upset with this decision.

Adakah relevan HM memecat guru? HM merujuk kepada SORANG saja. Kalau nak pecat guru, dia hanya perlu membuat keputusan sorang diri tanpa meminta persetujuan orang lain kalau dia nak. Di sini boleh berlakunya penyalahgunaan kuasa. Kalau HM tak puas hati dengan seseorang, dengan sesuka hatinya dia boleh pecat serta merta.

Kebanyakan sekolah yang ana tengok, kebanyakan guru tidak puas hati dengan HM. Tapi bila report dekat kementerian, HM tersebut masih ada kat sekolah itu lagi dan menyebabkan guru2 lain makin tak puas hati. Mengapa HM seperti ini tidak disiasat dengan BETUL2 terperinci? Mesti ada alasan mengapa guru2 cukup2 tak puas hati dengan HM tersebut.

In my opinion, guru2 sepatutnya diberikan kuasa untuk hire and fire HM. Guru2 merujuk kepada BANYAK orang. Jadi persetujuan daripada ramai orang akan menjadikan keputusan yang dibuat itu betul2 berhujah. Dan ana pasti ramai guru2 akan setuju dengan kuasa ini, kalau tak percaya, try tanya depa. Jangan tanya sekolah yang HMnya OK.

This is just my opinion, anyone can give opinion...right??

No comments:

Post a Comment