Dec 7, 2009

SIDANG DEWAN RAKYAT KE-12 - The New SPM System...is it Relevant?

Assalamualaikum...

Bertemu lagi kita setelah lama berpisah, biasalah alasan ana, sibuk sangat. Ana nak cakap sikit pasal sistem SPM yang baru.

Kalau tengok berita, mula 2010, hanya maksimum 10 subjek yang akan dikira untuk SPM. Namun begitu, student masih lagi boleh tambah 2 subjek yakni subjek bahasa(arab, cina, tamil) tetapi hanya sekadar untuk mendapat sesuatu kerja seperti latihan perguruan bahasa. Mengapa langkah mengehadkan subjek SPM diambil? Sebabnya untuk memaksimumkan kejayaan student.

Tapi, adakah kesannya? Adakah itu rasional? Cuba kita fikirkan... In my opinion, student lemah bukan kerana banyak subjek tetapi SUBJEK itu sendiri. Itulah main point nya. Cuba kita tanya student, kenapa dia tidak boleh score dalam satu2 subjek.... kebanyakan yang ana tanya mengatakan sebab SUBJEK ITU SUSAH. Andaikata subjek yang student ambil itu mudah baginya, berapa banyak subjek pun, boleh jawab sebab YOU UNDERSTAND THE SUBJECT.



Ini hanyalah pendapat ana, berdasarkan hujah2 yang ana rasa berkesan. Sebarang perselisihan minta jelaskan dekat ana....wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment