Jun 18, 2010

To Eiffel Tower...continues

Kami balik dalam pukul 3pm. Lepas tu, saya pergi ke sebuah kedai kebab yang halal. Nama kedai tu New Delices.


Saya order 2 kebab ayam. Pastu, dia tanya saya dalam bahasa France, memang tak faham. Saya pun tanya, "Can you speak English?", mamat tu pun dah blur. Nasib baik ada seorang lelaki yang tengah tunggu kebab dia boleh cakap english, so dia pun tolong translate untuk saya. Rupanya, dia tanya nak sos apa, spicy ke tak. Saya pun minta yang spicy.

Mamat tadi yang blur tu pun minta lelaki tadi tolong tanya dekat saya, dia tanya saya dari mana. Pastu, saya habaklah dari Malaysia. Mamat tadi pun tanya, "Muslim??", saya pun kata, "Alhamdulillah...". Dia tanya lagi, "Hal tatakallam billughatil 'arabiyah?", saya pun kata, "Alhamdulillah...(sambil menunjukkan isyarat tangan sikit2),". Lepas tu, kami berdua bersembang lah sikit2 dalam bahasa Arab. Saya bukannya fluent sangat tapi mamat tu bolehlah faham. Lelaki tadi yang jadi translator untuk kami dah belah sebab tengok kami sembang dua orang...haha.

Mamat tu tanya saya dari mana, duduk mana, datang Paris sebab apa dll. Dia dari Tunisia, dah lama dah duduk sini. Kami sembang tak lama, bila dah siap kebab, saya pun bagi salam dan balik.

No comments:

Post a Comment